MainosDrivalia

Sinustako vihreän siirtymän soturi? – Muutokseen tarvitaan enemmän maalaisjärkeä kuin massia

MAINOS Autoilun vihreä siirtymä puhuttaa – mutta mitä muuta se sisältää sähköautoilun lisäksi? Onko pakko ostaa Tesla, jotta saa omakohtaisen liikkumisen hiilijalanjäljen alas?

Drivalian tekemän kyselytutkimuksen mukaan liki puolet autoilijoista olisi valmis vaihtamaan ajoneuvon pienempään päästöjen vähentämiseksi.


Sähköautoja on Suomessa tällä hetkellä enemmän kuin koskaan – viime vuoden uusista rekisteröidyistä autoista jo kolmannes oli täyssähköautoja. Kasvuvauhti on hurja, mutta muutos maanteillä vie silti aikansa, huomauttaa Bassadone Automotive Groupin toimitusjohtaja Antti Ruhanen.

”Meillä on edelleen sähköautoja alle viisi prosenttia koko autokannasta.”

Ruhanen muistuttaa, että viime vuoden rekisteröintien osalta autokohtaiset päästöt puolittuivat sähköautojen ansiosta 120 grammasta 60 grammaan, mutta koko autokannan ”hiilitaakka” korkeintaan kaunistui hieman: 190 grammasta 180 grammaan.

”Päästöt putoavat hitaasti. Lisäksi pitää muistaa, että meillä autojen keski-ikä, 13 vuotta, on Euroopan vanhimpia.”

”2020-luvun auto on joka tapauksessa ympäristöystävällisempi kuin autot vaikkapa vielä 10 vuotta sitten, voimanlähteestä riippumatta.”

Suurin osa suomalaisista ajaa vielä polttomoottoriautolla, ja pitkään, mutta senkin voi tehdä ympäristöystävällisemmin, jos vain tahtoa löytyy, uskoo Ruhanen.

”Varsinkin uusissa autoissa on ominaisuuksia, kuten ekoasetukset ja sopeutuva nopeudensäädin, jotka ohjaavat ympäristöystävälliseen ajamiseen”, Ruhanen toteaa.

Vanhemmallakin autolla ajaessa voimme aina vaikuttaa ainakin ajonopeuteen, ajotapaan, rengaspaineisiin ja auton kuormaan – kaikki tekijöitä, joilla kulutus ja päästöt saadaan pienemmäksi.

Drivalian markkinointipäällikkö Kaisa Tiira-Vahala on samoilla linjoilla. 2020-luvun auto on joka tapauksessa ympäristöystävällisempi kuin autot vaikkapa vielä 10 vuotta sitten, voimanlähteestä riippumatta. Mutta kun vielä aidosti sisäistetään se, että omilla toimilla on vaikutusta, ollaan hyvällä tiellä.

”Työ- tai harrastusporukka voi käyttää kimppakyytiä – ja lyhyet matkat voi kävellä tai pyöräillä. Sähköauton ostaminen ei todellakaan ole ainoa keino edistää vihreää siirtymää”, Tiira-Vahala toteaa.

”Vetyvallankumous on jo käynnistynyt raskaan kaluston puolella.”

Sataprosenttisesti sähköllä kulkevaan autoon siirtyminen ei ole ainoa tapa vähentää päästöjä, muistuttaa Drivalian markkinointipäällikkö Kaisa Tiira-Vahala.

Drivalian helmikuisen tutkimuksen mukaan 43 % autoilijoista olisi valmis vaihtamaan pienempään ajoneuvoon, jos se vähentää päästöjä – varsin vahva signaali halusta muutokseen.

Toisaalta tutkimus paljastaa, että Euroopassa suositut yhteiskäyttöautot eivät ole – ainakaan vielä – suomalaisten sydämiä vallanneet.

”52 % vastaajista sanoi, että he eivät haluaisi yhteiskäyttöautoa oman auton sijaan”, Tiira-Vahala kertoo.

Antti Ruhanen katsoo, että kimppa-auto voi sopia keskustassa asuvalle kansalaiselle, jolla kulkupelin tarve on satunnaisempaa.

”Näkisin sen isompien kaupunkien juttuna.”

Lue myös: Ympäristökatsaus kertoo autokannan todellisen CO2-päästöjen määrän – luvut voi viedä suoraan yrityksen Scope 1 -päästöjen raporttiin

Mennään kuitenkin vielä hetkeksi autojen voimanlähteisiin. Bensa, diesel, täyssähkö ja hybridi ovat niitä, jotka usein tulevat ensimmäisenä mieleen, mutta Suomessa on myös esimerkiksi biokaasulla ja etanolilla käyviä autoja.

Ja lisää vaihtoehtoja tulee: vetyä käyttövoimana käyttävät autot tekevät läpimurtoaan Sveitsissä, ja esimerkiksi Ruotsilla ja Norjalla on omat suunnitelmansa vetyautojen suhteen.

Ruhanen tietää, että vetyvallankumous on jo käynnistynyt raskaan kaluston puolella: linja-autot ja rekat ovat ensimmäisiä vetyä hyödyntäviä kumipyöräisiä.

”Suomen osalta meitä jarruttaa tankkausinfra. Yhtään vetytankkausasemaa ei maassamme vielä ole.”

Muitakin kortteja ”vihreässä pakassa” löytyy.

”Biopolttoaineita meillä on jo, ja synteettiset polttoaineet tulevat sitten vähän perässä”, lisää Ruhanen.

Katso alta Autoilun vartti -videopodcastin jakso ”Vaihtoehtoja sähköautoilulle”:

Fakta

Drivalia

  • Yritysautoilun tehostaja ja asiantuntija, Suomessa vuodesta 1997.

  • Merkeistä ja maahantuojista riippumaton toimija.

  • Auttaa pienentämään autoilun kustannuksia ja riskejä.

  • Tarjoaa yritysten tarpeisiin sopivia yritysautoilun leasingratkaisuja yli 26 000 ajoneuvon kokemuksella sekä työsuhdeautoihin että tuotantoautoihin liittyvät palvelut, jotka skaalautuvat yksittäisestä autosta pörssiyritysten isoihin autokantoihin.

Tutustu tarkemmin: drivalia.fi

Bassadone Automotive Nordic

  • Toimii usean automerkin maahantuojana ja jälleenmyyjänä (Auto Bassadone) Suomessa ja Baltiassa.

  • Kuuluu kansainväliseen Bassadone Automotive -yritysryhmään, joka on perustettu jo 1904.

  • Yhtiöryhmän liikevaihto ylitti miljardin euron rajan vuonna 2023.

  • Yksi suurimpia yksityisomisteisia autoalan toimijoita.

Lue yllä oleva sisältö, ja vastaa kyselyyn! Kaikkien vastanneiden kesken arvotaan 50 euron arvoisia GoGift-lahjakortteja. Tutkimuksen toteuttaa Digitalist Group Oyj Sanoma Media Finland Oy:n toimeksiannosta

Lue myös: